Mijn nieuwe product is nu al kapot: wat kan ik doen?

Bij de aankoop van een product hebben velen een verwachting van hoe lang het product mee zal moeten gaan. Het kan echter voorkomen dat het product binnen die periode wel kapot gaat. In sommige gevallen heeft de verkoper een garantietermijn verleend. Indien het gebrek binnen deze termijn ontstaan is zal de verkoper het product repareren. Het kan echter ook zijn dat de verkoper geen garantietermijn verleend heeft of dat de termijn reeds verlopen is. Wat in dat geval uw rechten zijn, zal in dit artikel uiteengezet worden. 

Non-conformiteit

In de wet wordt er gesproken van een ondeugdelijk product indien het product niet de eigenschappen bezit die u, de consument, op basis van de overeenkomst mocht verwachten. Er wordt dan ook wel gesproken van non-conformiteit. Een product moet dus de eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. 

Als het product binnen een jaar na de levering kapot gaat of gebreken vertoont, dan wordt aangenomen dat het product ondeugdelijk was ten tijde van de aankoop. Het is dan aan de verkoper om te proberen om het tegendeel te bewijzen. De verkoper moet dan bewijzen dat het product ten tijde van de koop deugdelijk was en dus door uw schuld kapot is gegaan.  Als een gekocht product na een jaar kapot gaat of gebreken vertoont, dan zal het aan u zijn om te bewijzen dat er sprake is van een ondeugdelijk product. 

Let wel, deze periode betreft zes maanden in plaats van een jaar op het moment dat u het product gekocht heeft vóór 27 april 2022.

Remedies bij non-conformiteit

Wanneer er sprake is van een ondeugdelijk product, dan heeft u recht op gratis reparatie of vervanging van het product. De gesloten overeenkomst dient namelijk (alsnog) nagekomen te worden. De verkoper moet hier wel altijd de gelegenheid voor krijgen. Dit doet u door de verkoper zo snel mogelijk op de hoogte te stellen. Het is verstandig om dat via aangetekende brief te doen. In deze brief biedt u de verkoper een redelijke termijn om de overeenkomst alsnog na te komen en het product te repareren of te vervangen. Dit wordt ook wel een ingebrekestelling genoemd.

U heeft recht op gratis reparatie of vervanging. Dat betekent dus dat de verkoper u geen kosten hiervoor mag rekenen. Ook wanneer u het product naar de verkoper moet opsturen voor reparatie, komen deze verzendkosten voor rekening van de verkoper. 

Het is belangrijk dat u de verkoper wel de kans geeft om de overeenkomst alsnog na te komen. U kunt het product dus niet zomaar door een ander laten repareren en de kosten hiervoor vervolgens verhalen op de verkoper. Dit kunt u pas doen als u de verkoper hiertoe eerst in de gelegenheid hebt gesteld en deze niet reageert of weigert mee te werken. Let wel, u kunt dan alleen redelijke kosten terugvorderen van de verkoper.

Ontbinden van de overeenkomst

Heeft de verkoper het ondeugdelijk product alsnog niet gerepareerd of vervangen binnen de redelijke termijn? Of is reparatie of vervanging niet mogelijk? Dan kunt u de koopovereenkomst (gedeeltelijk) ontbinden. Dit betekent dat u de overeenkomst terugdraait en uw aankoopbedrag (gedeeltelijk) terug kan krijgen. 

Wilt u meer weten?

Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.