Weigeren van de ziekmelding: (on)terecht?
Wanneer u als ondernemer personeel in dienst heeft, handelt u niet alleen in de hoedanigheid van ondernemer maar ook in de hoedanigheid van werkgever. Volgens de wet heeft u als werkgever een aantal rechten en plichten ten opzichte van uw werknemers. Dit komt onder andere naar voren wanneer één van uw werknemers zich ziek meldt. Moet u deze ziekmelding altijd accepteren of mag u deze ook weigeren? In dit artikel leest u hier meer over.
Ziekmelding weigeren
In principe mag u als werkgever de ziekmelding van een werknemer niet weigeren. Het is namelijk niet aan u om te oordelen of uw werknemer echt ziek is of niet. U zou dan een oordeel moeten vellen over de medische situatie van uw werknemer, terwijl enkel een arboarts of bedrijfsarts deze beoordeling mag maken. Het is daarom zaak om de werknemer zo snel mogelijk door te sturen naar een arboarts of bedrijfsarts als u twijfelt aan de oprechtheid van de ziekmelding. Echter, het is niet onmogelijk om een ziekmelding te weigeren. Dit is namelijk het geval als u als werkgever een zwaarwegende grond heeft om de ziekmelding te weigeren.
Zwaarwegende grond
Er kan sprake zijn van een zwaarwegende grond om de ziekmelding te weigeren als u concrete informatie heeft waaruit blijkt dat de ziekmelding vals is. Bijvoorbeeld als een werknemer zich ziek meldt op een dag waarop hij of zij verlof had aangevraagd en dit niet is verstrekt. Ook kan sprake zijn van een zwaarwegende grond als duidelijk is dat de werknemer zich ziek meldt vanwege een situatie in de omgeving. Dit kan het geval zijn als de werknemer zich ziek meldt door ziekte binnen de familie waar bijvoorbeeld calamiteitenverlof voor aangevraagd zou kunnen worden. Een laatste zwaarwegende grond kan zijn als een werknemer weigert om informatie te verstrekken. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld niet zijn adres of contactgegevens wil delen, kan dit een grond zijn voor het afwijzen van de ziekmelding.
Ziekmelding afgewezen?
Nadat u de ziekmelding van uw werknemer heeft afgewezen, kunt u ervoor kiezen om de werknemer te verplichten toch naar het werk te komen. Wanneer de werknemer weigert en u de ziekmelding terecht heeft afgewezen, kan er sprake zijn van ‘werkweigering’. U kunt dan verdere maatregelen nemen. Indien u deze maatregelen wenst te nemen, is het verstandig om contact met ons op te nemen. Wij kunnen voor u beoordelen wat u in uw specifieke situatie het beste kunt doen. Ook kunt u besluiten met de werknemer mee te denken en een alternatief voor te stellen. Daarbij kunt u denken aan het opnemen van verlof, het aanpassen van de werkplanning of het laten thuiswerken van de werknemer.
Het uitgangspunt is dus dat een werkgever een ziekmelding van een werknemer moet accepteren. Wanneer er sprake is van een zwaarwegende grond voor afwijzing van de ziekmelding kunt u ervoor kiezen om de ziekmelding niet te accepteren. Het is vaak verstandiger om het oordeel van een arboarts af te wachten.
Wilt u meer weten?
Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.