Gezondheidszorg

De overheid heeft op verschillende gebieden in de gezondheidszorg een tal van richtlijnen en wetten opgesteld. Denk hierbij aan de wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz), de wet zorg en dwang (Wzd) en de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

Wvggz

De Wvggz regelt de rechten van personen die verplichte zorg krijgen wegens psychische problematiek. Het uitgangspunt van de wet is dat de verplichte zorg zoveel mogelijk moet worden voorkomen. De verplichte zorg bestaat bijvoorbeeld uit het toedienen van medicatie of een opname in een ggz-instelling. Om de betrokkene verplichte zorg op te leggen moet er sprake zijn van een zorgmachtiging van de rechter of moet de burgemeester een crisismaatregel opleggen. De zorgmachtiging kan door de officier van justitie bij de rechter worden aangevraagd. De crisismaatregel kan door de burgemeester worden opgelegd aan de hand van een verklaring van een psychiater en is maximaal 3 dagen geldig. Om te kunnen bepalen of iemand verplichte zorg opgelegd moet krijgen, moet er worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Er dient sprake te zijn van een (dreigend) ernstig nadeel, er mogen geen alternatieven (meer) zijn en de verplichte zorg dient proportioneel en effectief te zijn. Bij de crisismaatregel zijn er nog extra voorwaarden aan verbonden.  

Wzd

De Wzd regelt de rechten bij onvrijwillige zorg of opname van mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening. Het uitgangspunt is dat de zorg zoveel mogelijk op vrijwillige basis dient plaats te vinden. Onvrijwillige zorg of opname kan plaatsvinden op basis van een besluit tot opname en verblijf van het CIZ of op grond van een rechterlijke machtiging of op grond van een inbewaringstelling. Een besluit van het CIZ is bedoeld voor mensen die zelf geen beslissing kunnen nemen over een opname, maar zich er ook niet tegen verzetten. Een rechterlijke machtiging of een inbewaringstelling kan enkel worden afgegeven als de onvrijwillige zorg of opname noodzakelijk is om ernstig nadeel te voorkomen. Er moet dan bijvoorbeeld sprake zijn van het bestaan van of ernstig risico op levensgevaar voor de cliënt of iemand anders.

De Wkkgz

De Wkkgz staat in beginsel los van de Wvggz en Wzd. De Wkkgz regelt onder andere dat er een betere en snellere aanpak is van klachten in de zorg. Indien een patiënt een klacht heeft over een zorginstelling dan kan hij deze klacht eerst melden bij de zorgverlener of de klachtenfunctionaris van de zorginstelling. De zorgaanbieder moet de klacht binnen 6 weken behandelen en kan deze termijn eenmalig verlengen met 4 weken. Indien de behandeling van de klacht niet het gewenste resultaat oplevert dan kan de klacht worden ingediend bij de onafhankelijke geschilleninstantie. Het is op grond van de Wkkgz verplicht voor iedere zorgaanbieder om zich aan te sluiten bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Het is voor de patiënt ook mogelijk om zijn klacht kenbaar te maken via een civielrechtelijke procedure. Verder kan een klacht worden voorgelegd aan het Tuchtcollege en heeft de overheid het Landelijk Meldpunt Zorg in het leven geroepen. Bij het Meldpunt Zorg kunnen patiënten informatie en advies inwinnen over hun klacht.

Vraag ons om hulp

Dit is slechts een greep uit de vele punten die van belang zijn bij gezondheidszorg. Bel voor meer informatie nu met één van onze juristen via 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt direct een deskundige jurist aan de lijn. Wij kunnen u advies gegeven en eventueel kosteloos en vrijblijvend doorverwijzen voor verdere hulp.

 

Direct juridisch advies?

Bel nu een jurist op 0900-1966 om uw gezondheidszorg te bespreken.

Direct advies

De Rechtstelefoon heeft als sociaal-maatschappelijke missie om juridisch advies dichtbij iedere particulier en ondernemer te brengen. We doen dit door u met één telefoontje een direct advies te geven. Door een deskundige jurist die voor u opkomt.

Bereikbaar

Wij zijn iedere werkdag van 08:30 tot 17:30 uur te bereiken op 0900-1966. Een adviesgesprek duurt gemiddeld 10 minuten en dan weet u waar u aan toe bent. U betaalt alleen de gesprekskosten van 95 cpm. Met een lidmaatschap krijgt u voorrang.

Verder helpen

Niet alle problemen zijn via de telefoon op te lossen, daarom kunnen wij u ook doorverwijzen voor juridische hulp. Dit doen we als kosteloze extra service. U krijgt via ons dan altijd het eerste gesprek gratis.

Gratis en met voorrang bellen? Word nu lid.