BKR

U hebt er vast weleens van gehoord: een BKR-registratie. Tegenwoordig kopen we steeds vaker op afbetaling en/of lenen we geld. Iedereen die een krediet aangaat, krijgt een BKR-registratie. Kredietverstrekkers zijn namelijk verplicht om hier melding van te maken bij stichting BKR. Stichting BKR houdt alle registraties bij. Kredietverstrekkers kunnen aan de hand van de geregistreerde gegevens in het BKR nagaan of zij al dan niet een krediet aan u verstrekken.

Onterechte negatieve BKR-registratie

Kredietgegevens blijven vijf jaar na beëindiging van het kredietcontract geregistreerd staan bij het BKR. Een kredietverstrekker kan melding maken van betalingsachterstand(en) bij het BKR. Indien dit gebeurt, verkrijgt men een negatieve BKR-registratie. Aangezien registraties dus vijf jaar na het beëindigen van een kredietcontract geregistreerd blijven staan, kan dit voor problemen zorgen bij de aanvraag van een nieuw krediet in de toekomst. Voordat een kredietverstrekker melding maakt van de achterstand, dient u echter eerst aanmaningen en een waarschuwing te hebben ontvangen. Indien dit niet is gebeurd, zou er wel eens sprake kunnen zijn van een onterechte negatieve BKR-registratie. In een dergelijke situatie zou men bij de kredietverstrekker, die melding heeft gemaakt bij het BKR, kunnen verzoeken om verwijdering van de negatieve registratie. Het is alleen zinvol om te verzoeken om een verwijdering indien het een onterechte registratie betreft.

Telecomaanbieders

Iedereen die een abonnement bij een provider afsluit waarbij men een telefoon krijgt die op afbetaling wordt afgelost, krijgt sinds 1 mei 2017 een BKR-registratie. Meestal betaalt u gedurende een of twee jaar de telefoon af. De telefoon verkrijgt u dus niet gratis: maandelijks betaalt u ook voor aflossing van de telefoon. Deze vorm van afbetaling wordt als een krediet aangemerkt. Indien de totale kosten voor de telefoon het bedrag van 250 euro overstijgen, krijgt u een BKR-registratie. De maandelijkse kosten voor gebruik van mobiel internet, sms'en en/of bellen worden buiten beschouwing gelaten. Providers zijn voortaan verplicht om een zogeheten inkomens- en lastentoets te doen. Op deze manier kan getoetst worden of u in staat bent om een krediet af te lossen van 250 euro of meer.

Vraag ons om hulp

Dit is slechts een greep uit de vele punten die van belang zijn bij een BKR-registratie. Bel voor meer informatie nu met één van onze juristen via 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt direct een deskundige jurist aan de lijn. Wij kunnen u advies gegeven en eventueel kosteloos en vrijblijvend doorverwijzen voor verdere hulp.

 

Direct juridisch advies?

Bel nu een jurist op 0900-1966 om uw BKR-registratie te bespreken.

Direct advies

De Rechtstelefoon heeft als sociaal-maatschappelijke missie om juridisch advies dichtbij iedere particulier en ondernemer te brengen. We doen dit door u met één telefoontje een direct advies te geven. Door een deskundige jurist die voor u opkomt.

Bereikbaar

Wij zijn iedere werkdag van 08:30 tot 17:30 uur te bereiken op 0900-1966. Een adviesgesprek duurt gemiddeld 10 minuten en dan weet u waar u aan toe bent. U betaalt alleen de gesprekskosten van 95 cpm. Met een lidmaatschap krijgt u voorrang.

Verder helpen

Niet alle problemen zijn via de telefoon op te lossen, daarom kunnen wij u ook doorverwijzen voor juridische hulp. Dit doen we als kosteloze extra service. U krijgt via ons dan altijd het eerste gesprek gratis.

Gratis en met voorrang bellen? Word nu lid.