Onze sociaal-maatschappelijke positie

Met inmiddels meer dan 40.000 mensen die ons op jaarbasis bellen én nog steeds zonder subsidie, investeerders, belangen van verzekeraars, sponsoren of overheidsinvloed zijn wij de grootste onafhankelijke rechtswinkel in Nederland. Dat biedt onze cliënten vele voordelen, zo weten zij dat we altijd alleen voor hen opkomen. En voor niemand anders.

Direct juridisch advies

De Rechtstelefoon heeft als sociaal-maatschappelijke missie om juridisch advies dichtbij iedere particulier en ondernemer te brengen. Daaronder verstaan we natuurlijk ook de grote groeiende groep zzp´ers. Wij doen dit door onze cliënten met één telefoontje een direct juridisch advies te geven.

Het is niet nodig om een afspraak te maken, waardoor we ook bij urgente situaties kunnen helpen. Het is niet nodig om langs te komen, wat voor mindervaliden ontzettend belangrijk is. En we zijn dagelijks bereikbaar met ruime openingstijden, zodat ook iedereen met een fulltime baan bij ons terecht kan.

Het kunnen geven van een direct advies maakt dat onze juristen op meerdere manieren moeten excelleren. Door allereerst in staat te zijn om met sterk analytisch denkvermogen tot de juridische kern van een verhaal te komen. Vervolgens op vrijwel alle rechtsgebieden complexe kwesties uit te zoeken. Ook nog eens in een ontzettend kort tijdsbestek, wat vooral vraagt om enorme hoeveelheden parate kennis. Om het nog lastiger te maken moet dit daarna ook nog in klare taal worden uitgelegd aan mensen die soms vol in hun emotie zitten.

Bereikbaar voor iedereen

Naast ruime openingstijden en het feit dat onze adviezen reiken tot vrijwel elke broekzak in Nederland, zijn we ook op financieel vlak voor iedereen bereikbaar. Voor een klein bedrag heeft een particulier of ondernemer al een direct en deskundig juridisch advies. Ook is het mogelijk om voor €8,42 per maand lid te worden en echt onbeperkt juridisch advies te krijgen. Met het openbaar vervoer afreizen naar een lokale stichting rechtswinkel of Het Juridisch Loket is vaak al duurder. Zeker voor mensen buiten de stad.

Door niet volledig gratis te werken behouden wij bovendien onze onafhankelijkheid. We zijn een sociaal-juridische organisatie met een maatschappelijke doelstelling, maar tevens een financieel gezond bedrijf. Als een van de weinige rechtswinkels sluiten wij ook geen groepen buiten. Wij helpen ongeacht inkomen of beroep. En op vrijwel elk rechtsgebied.

Controle en betrouwbaarheid

Naast dat wij bij de Autoriteit Consument en Markt staan geregistreerd voor controle op ons belangrijkste telefoonnummer, nemen we ook de bescherming van persoonsgegevens en de met ons gevoerde gesprekken ontzettend serieus. Daarom hebben we bijvoorbeeld geheel vrijwillig een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aangewezen en aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Vanuit een onafhankelijke positie ziet de FG toe op correcte procedures rondom de privacy en individuele verzoeken van cliënten.

En gaat er een keer wat mis in onze bedrijfsvoering? Dan hebben we voor cliënten ook de mogelijkheid zich te wenden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris binnen de Rechtstelefoon. Een klachtenfunctionaris heeft daarbij de bevoegdheid om iedereen, inclusief de algemeen directeur, aan te spreken op eventuele fouten.

Overigens laat 96% van onze cliënten publiekelijk weten dat ze onze hulp als goed of zelfs uitstekend waarderen.

Verder helpen na advies

Door het schaalvoordeel van een landelijk werkende rechtswinkel hebben wij veel expertise in huis, daarom lukt het ons om in vrijwel alle juridische gesprekken tot een advies te komen. Maar ook met een goed advies is het duidelijk dat veel van onze cliënten meer hulp nodig hebben. Niet iedereen is nu eenmaal even goed in het articuleren van zijn of haar standpunt. Dat blijkt ook ongeacht opleidingsniveau of financiële situatie zo te zijn.

We hebben meerdere initiatieven om onze cliënten verder te helpen richting bijstand. In elk geval krijgen al onze cliënten na een succesvolle doorverwijzing via ons altijd het eerste gesprek gratis.

Zelf juridisch advies nodig?

Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.