Garantie

We krijgen dagelijks wel vragen over garantie. Er zijn verschillende soorten vormen van garantie. Veel mensen denken bij garantie aan de fabrieksgarantie die meestal één of twee jaar duurt. Vaak wordt gedacht dat er na afloop van de fabrieksgarantie geen recht meer bestaat op garantie. Dit is niet correct, naast de bekende fabrieksgarantie, bestaat er namelijk ook een wettelijke garantie. 

Wettelijke garantie

In de wet is een garantieregeling opgenomen. Deze regeling ziet toe op aankopen die consumenten hebben gedaan bij een professionele verkoper, denk bijvoorbeeld aan de Mediamarkt. Er kan een beroep worden gedaan op de wettelijke garantie indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die men mag hebben op grond van de koopovereenkomst. Indien een product gebrekkig is, kan er bijvoorbeeld reparatie afgedwongen worden. Indien reparatie geen mogelijkheid blijkt te zijn, kan er nog gekeken worden naar vervanging. De kosten voor de reparatie en/of vervanging zijn voor rekening van de verkoper. Indien een verkoper weigert mee te werken, kan de koopovereenkomst ontbonden worden en heeft men recht op teruggave van het aankoopbedrag.

De wettelijke garantie staat gelijk aan de levensverwachting van een bepaald product. Zo kan het dus zijn dat er na afloop van de fabrieksgarantie, toch nog een beroep gedaan kan worden op de wettelijke garantie. Daarnaast wordt automatisch aangenomen dat een product al bij aanvang van de koopovereenkomst ondeugdelijk is, indien er binnen de eerste zes maanden een gebrek ontstaat. Indien de verkoper zich hier niet in kan vinden, moet hij bewijzen dat het gebrek is ontstaan door bijvoorbeeld verkeerd gebruik.

Fabrieksgarantie

De fabrieksgarantie is bij de meesten de bekendste vorm van garantie. Dit is eigenlijk een extra garantie bovenop de wettelijke garantie die men al automatisch heeft bij aankoop van een product. Soms verwijst een verkoper naar een fabrikant. Hier hoeft men geen genoegen mee te nemen. De koopovereenkomst is immers gesloten met de verkoper en niet met de fabrikant. 

Vraag ons om hulp

Dit is slechts een greep uit de vele punten die van belang zijn bij garantie. Bel voor meer informatie nu met één van onze juristen via 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt direct een deskundige jurist aan de lijn. Wij kunnen u advies gegeven en eventueel kosteloos en vrijblijvend doorverwijzen voor verdere hulp.

 

Direct juridisch advies?

Bel nu een jurist op 0900-1966 om de garantie te bespreken.

Direct advies

De Rechtstelefoon heeft als sociaal-maatschappelijke missie om juridisch advies dichtbij iedere particulier en ondernemer te brengen. We doen dit door u met één telefoontje een direct advies te geven. Door een deskundige jurist die voor u opkomt.

Bereikbaar

Wij zijn iedere werkdag van 08:30 tot 17:30 uur te bereiken op 0900-1966. Een adviesgesprek duurt gemiddeld 10 minuten en dan weet u waar u aan toe bent. U betaalt alleen de gesprekskosten van 95 cpm. Met een lidmaatschap krijgt u voorrang.

Verder helpen

Niet alle problemen zijn via de telefoon op te lossen, daarom kunnen wij u ook doorverwijzen voor juridische hulp. Dit doen we als kosteloze extra service. U krijgt via ons dan altijd het eerste gesprek gratis.

Gratis en met voorrang bellen? Word nu lid.