Ik heb spijt van mijn aankoop! Kan ik hiervan afzien?

U heeft een nieuw product gekocht, maar u bent uiteindelijk toch niet tevreden met uw aankoop. Wat vervelend! Gelukkig staat u als consument niet altijd met lege handen als u een aankoop heeft gedaan waar u spijt van heeft. Hieronder leggen wij kort uit wat uw rechten zijn.

De wettelijke bedenktijd

Indien u een koop op afstand heeft gedaan - bijvoorbeeld via internet, via de telefoon, of van een verkoper aan de deur - heeft u recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven. U kunt hiervoor de verkoper aanschrijven per (aangetekende) brief of per e-mail. U retourneert dan het product waarvan u wilt afzien en de verkoper dient u uw geld terug te geven.

Let er wel op dat de verkoper u dient te wijzen op de bedenktijd. Indien de verkoper dit niet doet, zal de wettelijke bedenktijd van 14 dagen automatisch worden verlengd met één jaar!

Indien u een product in de winkel heeft gekocht, geldt de wettelijke bedenktijd van 14 dagen niet. De winkel kan natuurlijk wel zelf bepaalde voorwaarden hanteren waarop u zich kunt beroepen, indien u toch van uw aankoop wilt afzien. Zo kunnen winkels bijvoorbeeld de mogelijkheid aanbieden dat u binnen een aantal dagen na aankoop het product nog kunt ruilen voor een ander product.

Wanneer begint de wettelijke bedenktijd?

Het moment dat de wettelijke bedenktijd van 14 dagen begint, hangt af van de aankoop die u doet. Indien u een product heeft gekocht, begint de wettelijke bedenktijd op de dag nadat u het product heeft ontvangen.

Heeft u geen product, maar een dienst afgenomen? Dan zal de wettelijke bedenktijd aanvangen op de dag dat u de overeenkomst heeft afgesloten met de verkoper. Indien u een dienst én een product heeft afgenomen, zal de wettelijke bedenktijd beginnen op de dag dat u het product ontvangt.

Geldt de wettelijke bedenktijd voor alle producten en diensten?

De wettelijke bedenktijd geldt niet voor alle producten en diensten die u koopt. Zo geldt de wettelijke bedenktijd niet voor producten die snel bederven, producten die speciaal voor u op maat zijn gemaakt, producten die tijdgebonden zijn en voor verschillende varianten van vrijetijdsbesteding.

Ook kan het zo zijn dat producten die verzegeld zijn alleen teruggestuurd kunnen worden indien ze niet uit de verpakking zijn gehaald. Let daarom altijd goed op de voorwaarden van de verkoper!

Voor wat betreft diensten, kan het zo zijn dat er voor sommige soorten diensten geen bedenktijd geldt. Denk bijvoorbeeld aan spoedreparaties, of aan diensten die binnen de 14 dagen bedenktijd zijn afgerond. Heeft u een dienst afgenomen die binnen deze termijn kan worden afgerond? Let er dan wel op dat u expliciet afstand dient te doen van de bedenktijd. Doet u dit niet, dan heeft u alsnog recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Wilt u meer weten?

Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met Een Zorgeloos Jaar™. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.