Mijn net gekochte auto heeft problemen. Wat nu?

U heeft net een nieuwe of tweedehands auto gekocht. Maar na de koop blijkt de auto defecten of beschadigingen te hebben. Wat kunt u doen?

Recht op een deugdelijk product

Op grond van de wet heeft u als consument recht op een ‘deugdelijk’ product. Een product is volgens de wet deugdelijk als een product voldoet aan de redelijke verwachtingen die u als koper van een product mag hebben. In het voorbeeld van hierboven mag u verwachten dat een auto kan rijden, compleet is en niet is beschadigd. 

Recht op vervanging of reparatie

Voldoet uw auto niet aan de verwachtingen die u als consument ervan mocht hebben. Dan heeft de verkoper de plicht om uw auto kosteloos te repareren of kosteloos het gebrekkige onderdeel te vervangen. De verkoper moet in eerste instantie eerst zelf proberen het probleem op te lossen en mag u niet zomaar naar de fabrikant doorsturen. Wel kunt u met uw probleem direct naar de fabrikant toe stappen. Het is dan wel verstandig om de verkoper hiervan op de hoogte te stellen.

Ook bij tweedehands auto’s?

Ook bij tweedehands auto’s geldt dat ze aan de redelijke verwachtingen moeten voldoen die u als koper daarvan mag hebben. Wel wordt daarbij gelet op de prijs en de leeftijd van de auto. De deugdelijkheid van een tweedehands auto wordt sneller aangenomen dan die van een nieuwe auto. U mag immers meer verwachten van een splinternieuwe auto dan van een tweedehands auto.

Stuur een brief naar de verkoper

Verzoek de verkoper schriftelijk om reparatie of vervanging van uw auto. U heeft hier als consument namelijk recht op en het mag u overigens geen ernstige overlast bezorgen of extra geld kosten.

Heeft u vragen over uw persoonlijke situatie? Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met Een Zorgeloos Jaar™.