Rechtstelefoon

View Original

Mijn energieleverancier is failliet. Wat nu?

Helaas kan een energieleverancier ook in financiële problemen komen en hierdoor failliet gaan, bijvoorbeeld door te hoge energieprijzen. In principe zal u nooit zonder elektriciteit en gas zitten bij een faillissement, aangezien de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ervoor zal zorgen dat u alsnog elektriciteit en gas geleverd krijgt. De vraag is natuurlijk wel wat er verder gebeurt bij een failliete energieleverancier en in hoeverre dit invloed heeft op uw situatie. In dit artikel zullen de gevolgen van een faillissement van een energieleverancier verder worden toegelicht. 

Nieuwe energieleverancier

De ACM verleent vergunningen voor het leveren van energie. Deze vergunning wordt ingetrokken als een energieleverancier failliet gaat. Bij een faillissement krijgt u binnen uiterlijk twintig werkdagen automatisch een nieuwe energieleverancier. Hier heeft u geen keuze in. Er kan door de oude energieleverancier een nieuwe energieleverancier worden aangesteld. De nieuwe leverancier neemt de klanten dan over. Als er geen nieuwe leverancier wordt aangesteld door de oude leverancier worden de klanten verdeeld over alle energieleveranciers die wel over een vergunning beschikken.

Overstappen 

Zoals hierboven aangegeven heeft u zelf geen keuze in wie uw nieuwe energieleverancier wordt. U weet dan ook niet wat voor contract u krijgt en welke voorwaarden van toepassing zullen zijn. Soms neemt de nieuwe energieleverancier uw oude contract met dezelfde voorwaarden over. Maar dit is niet altijd het geval. De aangewezen leverancier kan u namelijk ook een nieuwe overeenkomst sturen met andere voorwaarden. Bij een nieuwe overeenkomst zal u de mogelijkheid moeten houden om de overeenkomst op te zeggen, bijvoorbeeld als u een overeenkomst wil tekenen welke voor u voordeliger is. Hierbij geldt wel een opzegtermijn van maximaal dertig dagen. 

Geld terug

In sommige situaties kan het voorkomen dat u nog geld terug moet krijgen van de failliete energieleverancier. Bijvoorbeeld als u een voorschot heeft betaald. Mocht u nog geld terug krijgen, zal dat duidelijk worden op de eindafrekening. Als dit het geval is, dan is het van belang om contact op te nemen met de curator. De vraag of u daadwerkelijk geld terug krijgt ligt namelijk bij de curator. Er bestaat immers een kans dat de schulden niet meer terugbetaald kunnen worden omdat het failliete energiebedrijf niet genoeg geld meer heeft. 

Geen oplossing gevonden

Is er een probleem en komen u en de energieleverancier samen niet tot een oplossing, kan u een melding maken bij de ACM. Naar aanleiding van een melding bij de ACM kan de ACM optreden tegen de partij waar de melding over gaat. Naast het maken van een melding bij de ACM kan u een klacht indienen bij de geschillencommissie, mits de energieleverancier daarbij aangesloten zit. Ook kunt u uw zaak voorleggen aan de rechter. 

Wilt u meer weten?

Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.