Rechtstelefoon

View Original

Heb ik recht op een vergoeding bij een vertraagde of geannuleerde vlucht?

Indien uw vlucht van of naar een Europees land vertraging heeft of wordt geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een (schade)vergoeding. In dit artikel wordt uitgelegd in welke gevallen u recht heeft op een vergoeding en wat hieronder wordt verstaan.

Verzorging 

Bij annulering, overboeking of bij een vertraging van minimaal twee uur, heeft u recht op verzorging. Onder verzorging wordt in ieder geval verstaan dat u recht heeft op eten en drinken in redelijke hoeveelheden. Daarnaast heeft u - indien dit noodzakelijk is - recht op een overnachting en transfer. Tot slot dient u de mogelijkheid te krijgen tot het versturen van twee e-mails, faxen of telefoongesprekken. 

Geld terug

Bij een vertraging van uw vlucht die langer dan vijf uur duurt, kunt u ervoor kiezen om van uw vlucht af te zien. Dit betekent dat u recht heeft op teruggave van de volledige ticketkosten. Wanneer uw vlucht wordt geannuleerd heeft u eveneens recht op teruggave van de ticketkosten. Een andere mogelijkheid bij annulering is dat u gebruik mag maken van een andere vlucht. Dit zal de eerste vlucht zijn waar plaats is.

Schadevergoeding

Of u recht heeft op een schadevergoeding, is afhankelijk van de reden van de vertraging of annulering. Allereerst heeft u recht op schadevergoeding bij annulering of vertraging waarbij u meer dan drie uur later op uw eindbestemming aankomt door operationele redenen. Dit geldt ook wanneer u door operationele problemen uw aansluitende vlucht mist en u meer dan drie uur later op uw eindbestemming aankomt. U kunt hierbij denken aan een technisch probleem. Ten tweede heeft u recht op schadevergoeding als u onterecht geweigerd bent in te stappen. Tot slot geldt dit ook indien uw vlucht overboekt is en u hierdoor geweigerd bent in te stappen. De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van het aantal kilometer van uw vlucht en het aantal uur aan vertraging. De maximale schadevergoeding bedraagt 600 euro. Uw verzoek tot schadevergoeding dient u bij de luchtvaartmaatschappij in te dienen.

Uitzondering

Er gelden wel uitzonderingen op het recht tot schadevergoeding. De hoofdregel is dat indien de vertraging of annulering buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij om is, u geen recht heeft op schadevergoeding. Zo heeft u bijvoorbeeld geen recht op schadevergoeding wanneer er slecht weer is op de luchthaven of tijdens de vlucht of wanneer er gevaar is op de bestemming. In dit laatste geval is er sprake van een negatief reisadvies. Een andere uitzondering is wanneer er stakingen zijn op de luchthaven of er een medisch noodgeval is. In deze gevallen wordt er ook wel gesproken van ‘overmacht’.

Wilt u meer weten?

Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.