Wat kan ik doen als mijn klant mijn factuur niet betaalt?
Als ondernemer bent u veelal afhankelijk van de opbrengsten van de producten of diensten die u levert. Indien meerdere consumenten en/of bedrijven uw facturen niet voldoen, kunt u in zwaar weer terecht komen. Het is daarom van belang om ervoor te zorgen dat openstaande facturen zo spoedig mogelijk worden voldaan. In dit artikel leest u welke stappen u kunt ondernemen om betaling van openstaande facturen te vorderen.
De consument betaalt niet
U heeft de vrijheid om voor consumenten zelf de betalingstermijn te bepalen. Wanneer de consument niet binnen deze termijn de betaling heeft verricht, is de eerste stap om een betalingsherinnering aangetekend te versturen. U bent namelijk verplicht om eerst een kosteloze aanmaning te versturen. In de betalingsherinnering verzoekt u de consument vriendelijk om alsnog te betalen binnen een redelijke termijn van 14 dagen. Hierin dient ook benoemd te worden dat wettelijke rente, incassokosten en eventuele juridische kosten in rekening gebracht zullen worden wanneer de consument alsnog niet zal betalen. De wettelijke rente is de rente waar u recht op heeft als uw klant een betalingsachterstand heeft. Het gaat hier om de wettelijke rente voor niet-handelstransacties. Incassokosten zijn de kosten die u maakt om ervoor te zorgen dat u het geld krijg van uw klant die de factuur niet betaalt.
Als betaling door de consument uitblijft, mag u na de gestelde 14 dagen de incassokosten en de wettelijke rente in rekening brengen. U heeft ook andere middelen die u kunt gebruiken. De eerste is het eigendomsvoorbehoud. Indien u een eigendomsvoorbehoud heeft opgenomen in uw algemene voorwaarden, blijft hetgeen wat u geleverd heeft uw eigendom totdat de factuur voldaan is. U kunt vervolgens uw eigendom terugvorderen als de consument niet betaalt. Een tweede mogelijkheid is dat u een beroep doet op het recht van reclame. Op grond van dit recht kunt u hetgeen dat geleverd is terugvorderen als de consument niet betaalt. Indien het bovenstaande niet leidt tot het gewenste resultaat, kunt u betaling van de factuur of teruggave van de goederen vorderen bij de rechter.
Een bedrijf voldoet uw factuur niet
Bij overeenkomsten tussen twee bedrijven gelden andere regels dan bij overeenkomsten tussen een bedrijf en een consument. De hoofdregel is dat bedrijven facturen moeten betalen binnen 60 dagen. In een overeenkomst kan hier soms wel van afgeweken worden. Zo mag de betalingstermijn langer dan 60 dagen zijn als u kan aantonen dat dit geen nadeel oplevert voor de koper en verkoper. Indien er geen betalingstermijn overeengekomen is, zal de betalingstermijn 30 dagen bedragen. Een betalingstermijn van 30 dagen na ontvangst geldt ook voor de overheid. In uitzonderlijke gevallen mag de betalingstermijn voor de overheid verlengd worden naar 60 dagen. Indien uw wederpartij binnen de bovengenoemde betalingstermijn de factuur niet betaald heeft, dan heeft u recht op een standaardvergoeding van minimaal €40, een vergoeding van de gemaakte incassokosten of juridische kosten en de wettelijke rente over de periode waarin uw klant niet heeft betaald sinds het verlopen van de betalingstermijn. U bent in tegenstelling tot de regels bij consumenten niet verplicht om eerst een aanmaning te sturen. Wel moet in de factuur of de overeenkomst opgenomen zijn dat wettelijke rente gevorderd zal worden. Het gaat hier om de wettelijke rente voor handelstransacties. U kunt na verloop van de betalingstermijn de incassokosten vorderen. Deze kosten bedragen een vast percentage van het totaalbedrag. In een overeenkomst met een bedrijf kan van de hoogte van de wettelijke incassokosten afgeweken worden.
Wilt u meer weten?
Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.